شنبه 1 اردیبهشت 1403

مصاحبه جناب آقای دکتر باهنر به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس رفاه

 | تاریخ ارسال: 1399/5/1 | 
مصاحبه جناب آقای دکتر باهنر به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس رفاه
 
مزیت اصلی دانشکده رفاه در تک جنسیتی بودن آن است، فضایی که خانواده های متدین می توانند با اطمینان خاطر فرزندان خود را وارد این دانشکده کنند، بدون اینکه دغدغه محیط های غیر تک جنسیتی را داشته باشند

دانشکده غیردولتی- غیرانتفاعی رفاه وارد دهمین سال تاسیس خود شده است. این درحالی است که بنیاد فرهنگی رفاه پیشینه ای پنجاه ساله دارد. دکتر ناصر باهنر که دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی وتبلیغ و دکتری فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق علیه السلام است، در سال 1372 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام شده و همزمان فعالیت های فرهنگی و آموزشی نیز برعهده داشت. در سال 1384 مسئولیت مدیرعامل بنیاد فرهنگی رفاه و رئیس هیات امناء دانشکده رفاه را برعهده گرفته است. به همین مناسبت روابط عمومی دانشکده گفتگویی با ایشان انجام داده است که به شرح ذیل است:
 
جناب آقای دکتر ضمن تبریک دهمین سالگرد تاسیس دانشکده رفاه، پیشینه ای از دانشکده بفرمایید:
در سال 1348 و در زمان شهیدان بزرگوار بهشتی، باهنر و رجایی و مرحوم هاشمی رفسنجانی، به دلیل نبود محیط آموزشی دخترانه مناسب، مدرسه دخترانه رفاه تاسیس شد که به تدریح به مدرسه راهنمایی و دبیرستان دخترانه رفاه گسترش یافت. در سال 1371 بنیاد فرهنگی رفاه  ایجاد شد که این بنیاد تمام مدارس را تحت پوشش قرار می داد که پس از آن هنرستان رفاه، دبستان، پیش دبستان پسرانه و دبیرستان پسرانه تاسیس شد و هم اکنون بیش از هزاروصد دانش آموز در مدارس دخترانه و پسرانه رفاه مشغول به تحصیل هستند. در 26 تیرماه 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی با اتفاق آرا با تاسیس دانشکده علوم انسانی دخترانه رفاه موافقت کرد و در سال 1391 سه رشته کارشناسی و در سال 1392 یک رشته کارشناسی و یک رشته کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی به مجموعه رشته های تحصیلات تکمیلی دانشکده اضافه شد
.
 

 
تعامل دو طرفه بین مسئولان و اساتید و دانشجویان نه تنها خوب بلکه لازم و ضروری است. به مسئولین دانشکده توصیه می کنم که باب این گفتگوها را بیشتر باز کنند که باعث صمیمیت بین دانشجویان و اساتید، دانشجویان و کارمندان، دانشجویان و مسئولین دانشکده و حتی کارمندان و مسئولین دانشکده خواهد شد.

روند جذب هیات علمی در دانشکده رفاه به چه صورت است؟
تحقق اهداف دانشکده رفاه، مستلزم وجود عوامل و شرایطی است که نیروی انسانی کیفی مهم ترین آنها محسوب می شود.لذا دانشکده در صدد جذب اعضای هئیت علمی به صورت هدفمند است. اساتیدی که در راستای تربیت اسلامی و با توانمندی در هدایتگری دانشجویان نقش اساسی ایفا کنند.
متقاضیانی که در فراخوان وزارت علوم شرکت می کنند، پس از بررسی اولیه سوابق ،انجام مصاحبه علمی و طی یک دوره آزمایشی به عنوان عضو هیئت علمی شروع به کار می کنند.
 
نظر جنابعالی درباره طرح های پژوهشی و طرح های فرهنگی چیست؟
حمایت از طرح های فرهنگی و آموزشی سازوکارهایی دارد که در معاونت پژوهشی  و معاونت فرهنگی- دانشجویی دانشکده پیش بینی شده است. در حوزه فعالیت های فرهنگی – دانشجویی، انجمن های علمی متعددی داریم که مشغول به فعالیت هستند. از فعالیت های فرهنگی- دانشجویی می توان به دعوت از اساتید، برگزاری سمینارها، کارگاه ها و اردوها  و بازدید های علمی  اشاره کرد. در حوزه طرح های پژوهشی نیز اگر طرح مورد نظر در اولویت های پژوهشی باشد مورد حمایت معاونت پژوهشی قرار می گیرد، مانند کتاب هایی که در انتشارات دانشکده رفاه چاپ میشود.
 
 
در آینده نزدیک نسبت به ایجاد رشته های تحصیلی جدید بخصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی تصمیمی اتخاذ خواهد شد و آیا ساختمان دانشکده پاسخگوی این میزان دانشجو هست؟
در مورد رشته های تحصیلی دانشکده باید عرض کنم در حال حاضر در مقطع کارشناسی 8 رشته تحصیلی وجود دارد که حدود 800 دانشجو در آنها تحصیل می کنند. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد 7 رشته وجود دارد که در آن بیش از 200 دانشجو مشغول به تحصیل هستند. این رشته ها مجموعه ای از رشته های حوزه علوم انسانی، پایه و مهندسی را شامل می شود در آینده نیز چهار رشته تحصیلی در حوزه های فنی مهندسی و علوم انسانی به رشته های تحصیلی دانشکده افزوده خواهد شد. همچنین تلاش خواهیم کرد به دلیل نیازی که حوزه هنر به دانشجویان و دانش آموختگان متدین و چادری دارد رشته هایی از شاخه هنر را به تصویب وزارت علوم رسانده و آنها را به مرحله اجرا درآوریم. البته همانطور که اشاره کردید فضای دانشکده، فضای کافی برای پذیرش بیش از این تعداد دانشجو نیست، اما درصدد هستیم فضای جدیدی را پیش بینی کرده و برای توسعه دانشکده در آینده به کار گیریم.
 
برجسته ترین مزیت دانشکده رفاه در مقایسه با دیگر مراکز علمی چیست؟
در حال حاضر دانشکده به لحاظ درسی و آموزشی از سطح بسیار بالایی برخوردار هست مانند کلاس های هوشمند اما در کنار این فضای آموزشی، امکانات جنبی مناسبی برای فعالیت های دانشجویی و فرهنگی نیز وجود دارد که شامل سالن همایش های مدرن، اردوگاه تفریحی اوشان و ورزشگاه مجهزغدیر است. اما مزیت اصلی دانشکده رفاه در تک جنسیتی بودن آن است، آن هم از نوعی که این دانشکده را مخصوص خانواده های متدین و چادری تعریف کرده است. فضایی که خانواده های متدین می توانند با اطمینان خاطر فرزندان خود را وارد این دانشکده کنند، بدون اینکه دغدغه های محیط های غیر تک جنسیتی را داشته باشند.
 
دانشجویان خاطره خوبی از حضور جنابعالی در مراسم مجازی جشن روز معلم دارند و از اینکه پاسخگوی سوالاتشان بودید بسیار استقبال کردند، چقدر با ایجاد فضای گفتگوی بین دانشجویان و مسئولان دانشکده مانند تریبون های آزاد موافق هستید؟
ارتباط بین اساتید و مسئولان دانشکده باید یک ارتباط صمیمی، گرم و دوطرفه باشد. لذا تعامل دوطرفه بین مسئولان و دانشجویان و همچنین اساتید و دانشجویان نه تنها خوب بلکه لازم و ضروری است. همیشه از تریبون های آزاد و گفتگوهای دوطرفه حمایت کردیم. بنده خودم بارها برای برگزاری این گفتگوها اعلام آمادگی کردم و به مسئولین دانشکده نیز توصیه می کنم باب این گفتگوها را بیشتر باز کنند که باعث صمیمیت بین دانشجویان و اساتید، دانشجویان و کارمندان، دانشجویان و مسئولین دانشکده و حتی کارمندان و مسئولین دانشکده خواهد شد.
 
از جناب آقای دکتر باهنر برای شرکت در این گفتکو صمیمانه سپاسگزاریم.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2363 بار   |   دفعات چاپ: 733 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر