گزارش کرسی:
مدرسه و ضرورت ارتقای سواد سیاسی دانش آموزان با تاکید بر برنامه درسی
ارائه دهنده: دکتر علیرضا امینی زرین
ناقد: دکتر محمد نوریان
دبیر جلسه: مریم شهرابی فراهانی
تاریخ برگزاری کرسی: ۹/۶/۱۴۰۴
ساعت برگزاری: ۹ صبح
محل اجرای کرسی: اتاق کنفرانس دانشکده رفاه
در ابتدا، جلسه با صحبت های مقدماتی دکتر مریم شهرابی فراهانی دبیر جلسه کرسی ترویجی دانشکده و با قرائت دستور جلسه و معرفی ارائه دهنده و ناقدان جلسه، آغاز گردید.
گزارش سخنرانی دکتر علیرضا امینی زرین(ارائه دهنده):
ارائه مبتنی بر موضوع مدرسه و ضرورت ارتقای سواد سیاسی دانش آموزان با تاکید بر برنامه درسی توسط دکتر امینی صورت پذیرفت.
در این پژوهش الگوی پیشنهادی برنامه درسی آموزش سواد سیاسی در دوره متوسطه اول ارائه شد.
ضمن ارائه تعاریف سیاست مبتنی بر سه رویکرد کلاسیک، جدید و اسلامی به مفهوم پردازی سواد سیاسی و استخراج مولفه های آن پرداخته و با توجه به تناظر میان مولفه های سواد سیاسی و ویژگی های رشدی دوره اول متوسطه و مبانی درسی، اقدام به تبیین عناصر ده گانه برنامه درسی آموزش سواد سیاسی با محوریت منطق برنامه صورت پذیرفت. در مرحله نهایی پژوهش، الگوی پشنهادی برنامه درسی مورد اعتباریابی قرار گرفت.
گزارش سخنرانی دکتر نوریان (ناقد)
در ابتدا دکتر نوریان، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی از ارائه خوب و کامل دکتر امینی تشکر نمودند.
نکات مطرح شده توسط دکتر نوریان با تاکید بر مقاله ارائه شد نه کل پایان نامه مربوطه.
مواردی به شرح زیر مطرح گردید:
۱- حد و مرز مفاهیم مرتبط باسواد سیاسی مشخص نشده است.
۲- از مقالاتی که به عنوان نمونه جامعه مد نظر است بیش از نیمی مربوط به سواد سیاسی است و بقیه آگاهی سیاسی است. لازم بود فقط به مقالاتی اتکا شود که فقط به سواد سیاسی پرداخته اند.
۳- بخش کمی کار در این مقاله؛ عملا رها شده است. در یک جائی اولویت بندی شده ولی در الگوی برنامه درسی دیده نشده است. به عبارتی اگر بخش کمی را حذف کنیم چه تاثیری روی الگو می گذارد؟
۴- جدول ۹ تناظر ویژگی های رشد با سواد سیاسی است. با چه روش تحقیقی این کار انجام شده است؟ مشخص نیست این جدول از کجا آمده است؟ بیشتر به نظر می آید این کار تحقیقی توسط خود محقق انجام شده است ولی چون این کار لازم است روش تحقیق مشخص داشته باشد، جایی در کار، به آن اشاره نشده است.
۵- مبانی فلسفی جامعه شناختی روانشناختی جدول ۱۰ مطالب مفیدی داشت ولی چه ربطی به الگو داشت؟ انتظار می رفت مشخص شود در کجای مقاله است ؟ آیا اگر این قسمت حذف شود در الگو مشکلی پیش می آید؟
جمع بندی مطالب:
- سواد سیاسی در مدرسه در بستری غیر سیاسی و حاکمتی امکان رشد و پرورش دارد.
- محیطی بدون سوگیری و جناحی
- تشویق به تفکر تحلیلی و منطقی
- حفظ هویت مستقل شهروندی
- دسترسی به دانش تاریخی و سیاسی اصیل
- حفظ چهارچوب ارزش های اخلاقی و انسانی